Algemene voorwaarden
Artikel 1: Gegevens
DE FAKKEL COMM. V., met zetel gelegen te 9308 Aalst, Pachthofstraat 87 bus 2, en met ondernemingsnummer 0777.278.024.
Bestuurder: Leen Van Damme
E-mailadres: leen@leenvandamme.be
Telefoonnummer: +32 496 07 55 40
Hierna: De Fakkel
Artikel 2: Definities
De volgende begrippen worden als volgt gedefinieerd:
Klant: De onderneming die de overeenkomst met De Fakkel aangaat
Individuele Traject: Persoonlijke begeleiding op maat, bestaande uit het TransforMiracle-Traject, het TransforMaster-Traject of een ander op maat gemaakt individueel traject
TransforMiracle-Traject: Traject bestaande uit verschillende sessies die op maximum 6 maanden plaatsvinden, ofwel in persoon ofwel online
TransforMaster-Traject: Traject bestaande uit verschillende sessies die op maximum 12 maanden plaatsvinden, ofwel in persoon ofwel online
Groepstraject: Traject dat steeds in groepsverband wordt gegeven, in persoon en/of online
Online Traject: Traject bestaande uit toegang tot cursussen en ander materiaal gedurende een periode van maximum 12 maanden op het Online Platform
Traject: Een door De Fakkel aangeboden programma of begeleiding, bestaande uit één van de volgende formules: Individueel Traject, Groepstraject of Online Traject.
Sessie: Een bijeenkomst of interactiemoment tussen De Fakkel en de Klant, individueel of in groep, waarin coaching en begeleiding, plaatsvindt. De Sessie gaat door in persoon of via digitale middelen en maakt deel uit van een Traject.
Online Platform: Het platform dat bereikbaar is via de website van De Fakkel waar de Klant toegang heeft programma’s, cursussen en ander materiaal dat online ter beschikking wordt gesteld.
Artikel 3: Toepassingsgebied
Deze voorwaarden zijn van toepassing op elke overeenkomst die een Klant sluit met De Fakkel met betrekking tot elke dienstverlening die De Fakkel aanbiedt. Ook zijn ze van toepassing op eventuele aanvullende- of vervolgopdrachten en op andere overeenkomsten die partijen kunnen sluiten.
Door het aangaan van een overeenkomst met De Fakkel, erkent de Klant deze algemene voorwaarden te hebben ontvangen, gelezen en aanvaard. Deze voorwaarden zijn tevens raadpleegbaar via www.leenvandamme.be. De betaling van (een deel van) de factuur geldt als bijkomend bewijs van deze aanvaarding.
Er kan enkel van deze algemene voorwaarden worden afgeweken na wederzijds schriftelijk akkoord tussen partijen.
In geval van tegenstrijdigheid tussen deze voorwaarden en andere documenten, primeren deze algemene voorwaarden.
Artikel 4: De diensten
De dienstverlening van De Fakkel bestaat uit de volgende mogelijkheden:
- Individueel Traject
- Groepstraject
- Online Traject
Artikel 5: De totstandkoming van de overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand zodra De Fakkel de boeking van een Traject door de Klant schriftelijk bevestigt (waaronder ook elektronische communicatie zoals e-mail wordt begrepen).
Artikel 6: Betalingsvoorwaarden
Tenzij anders overeengekomen, dient het volledige bedrag van het Traject door de Klant te worden betaald vóór de aanvang van de eerste Sessie.
Voor Online Trajecten geldt dat de volledige betaling dient te gebeuren vóór de Klant toegang krijgt tot het Online Platform. Toegang tot het Online Platform wordt pas verleend na ontvangst van de volledige betaling.
De facturen dienen binnen 14 kalenderdagen na factuurdatum betaald te worden, tenzij een afwijkende betalingstermijn werd overeengekomen. Bij een last-minute boeking kunnen de betalingstermijnen afwijken. In dat geval wordt op de factuur een vervaldatum vermeld die voorafgaat aan de eerste Sessie.
Facturen worden elektronisch overgemaakt aan de Klant. De Klant verbindt zich ertoe om wijzigingen in zijn adres- of contactgegevens zo spoedig mogelijk schriftelijk mee te delen aan De Fakkel.
Klachten over een factuur, moeten binnen de 8 kalenderdagen na de factuurdatum met een aangetekende brief aan De Fakkel worden bezorgd. Als dit niet gebeurt, gaat De Fakkel ervan uit dat de Klant de factuur heeft aanvaard.
De Klant is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd op het openstaande bedrag. Deze verwijlintrest wordt bepaald volgens de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de Bestrijding van de Betalingsachterstand die semestrieel wordt gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
De Klant zal ook een schadeloosstelling moeten betalen aan De Fakkel om de invorderingskosten te dekken, die wordt bepaald op 10% van het openstaand bedrag met een minimum van 150,00 EUR per factuur.
Indien de Klant een deel betaalt, zal dit bedrag eerst worden gebruikt om de kosten, intresten en schadevergoeding te dekken, om daarna pas in mindering te worden gebracht van de hoofdsom die de Klant is verschuldigd.
Artikel 7: Gespreide betalingen
Gespreide betalingen zijn enkel mogelijk indien dit uitdrukkelijk en schriftelijk tussen De Fakkel en de Klant werd overeengekomen.
Bij gebreke aan tijdige betaling van één of meerdere termijnen, behoudt De Fakkel zich het recht voor om:
- de uitvoering van het Traject op te schorten totdat betaling is ontvangen; en/of
- het volledige openstaande saldo onmiddellijk opeisbaar te stellen.
De Klant blijft in dat geval ook de verschuldigde intresten en forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zoals voorzien in deze algemene voorwaarden.
Artikel 8: De uitvoering van de overeenkomst
Elk Traject is een inspanningsverbintenis. Dit betekent dat De Fakkel haar uiterste best doet om de resultaten die de Klant wenst, te bereiken. Dit is echter geen garantie dat het beoogde resultaat zal worden bereikt. Het proces op de gewenste resultaten te bereiken hangt niet enkel af van De Fakkel maar ook van de inzet van de Klant.
In uitzondering hierop, maakt het ter beschikking stellen van de toegang tot het Online Platform bij een Online Traject een resultaatsverbintenis uit in hoofde van De Fakkel.
Indien het overeengekomen Traject toegang tot het Online Platform bevat, kan de Klant slechts één account koppelen aan het online platform. Het Traject is persoonsgebonden. Als de Klant een Traject wenst cadeau te doen, dient de Klant dit direct na de inschrijving te melden via e-mail.
Artikel 9: Annulering of verplaatsing van een Sessie door de Klant
De Klant dient De Fakkel minstens 48 uur vóór de geplande aanvang van een Sessie schriftelijk te verwittigen indien hij niet kan deelnemen aan de betreffende Sessie.
Voor een Individueel Traject geldt dat de Sessie, bij tijdige verwittiging, in onderling overleg kan worden verplaatst naar een latere datum.
Voor een Groepstraject is het in voorkomend geval niet mogelijk om een gemiste Sessie opnieuw in te plannen, gelet op het groepskarakter van de begeleiding.
Indien de Klant de annulering of afwezigheid niet tijdig meldt, of helemaal geen verwittiging geeft, blijft de Klant gehouden tot de volledige prijs van de Sessie. De gemiste Sessie kan in dat geval niet worden ingehaald of verplaatst.
Artikel 10: Annulering of verplaatsing van een Sessie door De Fakkel
Indien De Fakkel verhinderd is om een geplande Sessie te laten doorgaan, zal zij de Klant hiervan ten minste 48 uur vóór de geplande aanvang schriftelijk in kennis stellen.
Indien de annulering door De Fakkel uitzonderlijk plaatsvindt binnen een termijn van minder dan 48 uur vóór aanvang van de Sessie, zal De Fakkel de Klant hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte brengen, met vermelding van de reden.
In beide gevallen zal de geannuleerde Sessie kosteloos en in onderling overleg met de Klant opnieuw worden ingepland. In geval van een laattijdige annulering (< 48 uur) verbindt De Fakkel zich ertoe om de Sessie, behoudens overmacht, binnen een termijn van 14 kalenderdagen na de oorspronkelijke datum opnieuw in te plannen, op een tijdstip dat redelijk is voor de Klant. Indien dit niet mogelijk blijkt, zullen partijen in onderling overleg een billijke oplossing zoeken.
De Klant heeft in dat geval geen recht op bijkomende schadevergoeding, behoudens bij bewezen schade die het gevolg is van bedrog of een opzettelijke fout in hoofde van De Fakkel.
Artikel 11: Beëindiging van de overeenkomst door de Klant
Elke beëindiging van de overeenkomst door de Klant dient schriftelijk te gebeuren per e-mail aan De Fakkel.
Indien de Klant de overeenkomst beëindigt, zijn de volgende forfaitaire schadevergoedingen verschuldigd:
- Tot 30 kalenderdagen voorafgaand aan de eerste Sessie: kosteloos
- Tot en met 14 kalenderdagen voorafgaand aan de eerste Sessie: 50% van het totaalbedrag
- Minder 14 kalenderdagen voorafgaand aan de eerste Sessie: 100% van het totaalbedrag
Indien het Groepstraject bestaat uit een volledige live groepstraining op locatie, blijft annulering door de Klant na inschrijving mogelijk, maar geeft dit geen recht op terugbetaling. De volledige prijs blijft verschuldigd, gelet op de niet-recupereerbare organisatie- en reservatiekosten. De Klant kan wel een derde voorstellen die zijn plaats inneemt, mits voorafgaand schriftelijk akkoord van De Fakkel.
Indien er reeds een Sessie heeft plaatsgevonden, is bij beëindiging door de Klant het volledige bedrag van het Traject verschuldigd, ook indien gespreide betalingen werden overeengekomen. In voorkomend geval worden eventuele openstaande bedragen onmiddellijk opeisbaar, ongeacht eventuele eerder overeengekomen gespreide betaling. Dit wordt beschouwd als een forfaitaire schadevergoeding voor de geleden schade door De Fakkel.
Indien het Online Platform niet of slecht beschikbaar is, wordt de overeenkomst die betrekking heeft op een Online Traject of Groepstraject opgeschort tot op het moment dat deze weer beschikbaar is. Indien deze onbeschikbaarheid langer dan 3 maanden duurt, is de Klant gerechtigd de overeenkomst met betrekking tot het Online Traject te beëindigen.
In dat geval zal De Fakkel een evenredige terugbetaling uitvoeren, afhankelijk van de resterende duur van toegang tot het Online Platform.
Artikel 12: Beëindiging van de overeenkomst door De Fakkel
De overeenkomst tussen partijen is van rechtswege beëindigd nadat het Traject volledig werd uitgevoerd of als de termijnen die werden overeengekomen betreffende het Traject zijn verstreken.
Indien er onvoldoende deelnemers zijn ingeschreven voor een Groepstraject, behoudt De Fakkel zich het recht voor om dit Traject kosteloos te annuleren. In dat geval zal De Fakkel de Klant tijdig op de hoogte brengen en een redelijk alternatief voorstellen. Indien de Klant dit voorstel niet aanvaardt, worden de reeds betaalde bedragen integraal terugbetaald.
De Fakkel kan de overeenkomst ontbinden wegens toerekenbare tekortkoming in hoofde van de Klant, en in ieder geval wanneer omstandigheden in hoofde van de Klant een verdere normale samenwerking onmogelijk maakt. Dit kan in de volgende situaties:
- De Klant heeft 2 keer niet laten weten afwezig te zijn op de geplande Sessie;
- De Klant stelt handelingen die het wederzijds vertrouwen ernstig schaden en die de uitvoering van het Traject onmogelijk maken (zoals o.a. ongepast gedrag, sabotage, of structurele weigering tot medewerking);
- De Klant komt zijn contractuele verplichtingen niet na, ondanks een voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling met een redelijke hersteltermijn;
- De Klant blijft, ondanks schriftelijke aanmaning, in gebreke met de betaling van de verschuldigde bedragen.
In geval van ontbinding om redenen die aan de Klant te wijten zijn, blijft de Klant gehouden tot betaling van het volledige bedrag van het Traject. Eventueel nog openstaande bedragen worden op dat ogenblik integraal opeisbaar, ten titel van forfaitaire schadevergoeding voor de door De Fakkel geleden schade.
De Fakkel zal de Klant in elk geval schriftelijk informeren over de ontbinding van de overeenkomst, met duidelijke motivering.
De Klant beschikt over eenzelfde recht op ontbinding indien De Fakkel zich schuldig maakt aan een ernstige contractuele tekortkoming die een verdere uitvoering van het Traject onmogelijk maakt, en die objectief aantoonbaar is. In dat geval heeft de Klant recht op terugbetaling van de reeds betaalde bedragen, onder aftrek van de waarde van reeds correct geleverde prestaties en gemaakte kosten. Loutere ontevredenheid over de gehanteerde methodiek, stijl of inhoud van het Traject wordt uitdrukkelijk niet beschouwd als een ernstige tekortkoming of als een schending van het wederzijds vertrouwen.
Artikel 13: Overmacht
Er is sprake van overmacht wanneer partijen hun verplichtingen niet kunnen nakomen door omstandigheden buiten hun wil waar zij geen controle over hebben, zoals (maar niet beperkt tot): brand, ongevallen, oorlog, embargo, staking, rellen, epidemie, pandemie of maatregelen van overheidsinstanties.
In hoofde van De Fakkel wordt ziekte of hospitalisatie eveneens beschouwd als overmacht. In dat geval zal De Fakkel de Klant hiervan onverwijld schriftelijk op de hoogte brengen, zonder dat zij gehouden is objectief bewijs te leveren.
In hoofde van de Klant is overmacht slechts mogelijk in uitzonderlijke en naar behoren bewezen gevallen, zoals ernstige ziekte of hospitalisatie. De Klant dient De Fakkel hiervan tijdig en schriftelijk te verwittigen, en daarbij objectief bewijs van de overmachtssituatie te bezorgen (zoals een attest of gelijkwaardige documentatie). Bij gebreke hieraan wordt de overmacht niet aanvaard en blijft de Klant gehouden tot zijn verplichtingen.
Indien een overmachtssituatie langer dan 6 maanden aanhoudt en hervatting redelijkerwijs niet mogelijk is, kunnen beide partijen de overeenkomst beëindigen via schriftelijke kennisgeving. In dat geval is een evenredige terugbetaling voorzien voor de niet-uitgevoerde onderdelen van de overeenkomst.
Artikel 14: Klachten
De Klant dient zijn klacht binnen de 8 kalenderdagen na een Sessie via aangetekende brief te sturen naar De Fakkel. Deze klacht dient voldoende gemotiveerd te zijn en dient uitdrukkelijk het Traject te vermelden waarop de klacht betrekking heeft. Klachten die na deze termijn worden ingediend, kunnen niet door De Fakkel worden behandeld.
Het indienen van een klacht geeft de Klant niet het recht om betalingen op te schorten of te weigeren.
Als de klacht gegrond blijkt, zal De Fakkel samen met de Klant onderling naar een passende oplossing zoeken.
Artikel 15: Aansprakelijkheid
De dienstverlening van De Fakkel heeft een aanvullende en ondersteunende functie en vervangt in geen elk geval een medische, psychologisch of psychiatrische behandeling. De Klant dient bij lichamelijke, psychische of andere klachten een professionele hulpverlener te raadplegen. Ook bij twijfel dient de Klant het advies in te winnen van professionele hulpverleners.
Behoudens in geval van opzettelijke fout of bedrog is de Fakkel niet aansprakelijk voor elke vorm van schade die de Klant heeft geleden indien de Klant onjuiste of onvolledige informatie heeft verschaft. Deze uitsluiting geldt eveneens bij zware fout, overeenkomstig artikel 5.89 §1 BW.
Indien de schade niet wordt gedekt of niet wordt vergoed door de verzekeraar, is de aansprakelijkheid van De Fakkel, met inbegrip van zware fout, doch behoudens opzettelijke fout of bedrog, beperkt tot het bedrag dat de Klant heeft betaald voor het Traject waaruit de schade voortvloeit of waarmee de schade verband houdt.
In geen geval is De Fakkel aansprakelijk voor gevolgschade of indirecte schade, zoals – doch niet beperkt tot – winstderving, verlies van inkomsten, verlies van klanten, reputatieschade of gegevensverlies.
Indien de schade van de Klant een direct of indirect gevolg is van overmacht, kan de Klant De Fakkel niet aansprakelijk houden om deze te vergoeden. Deze gebeurtenis die buiten de macht van De Fakkel ligt kan namelijk niet aan haar worden toegerekend.
De Klant kan noch De Fakkel, noch de hulppersonen buitencontractueel aanspreken voor schade veroorzaakt door de niet-nakoming van een contractuele verbintenis voor zover wettelijk toegestaan. De hulppersonen, die geen partij zijn bij de overeenkomst, kunnen zich op dit artikel beroepen indien dat nodig zou zijn.
Artikel 16: Geheimhouding en verwerking van persoonsgegevens
De door de Klant verstrekte informatie wordt door De Fakkel altijd vertrouwelijk behandeld. De Fakkel conformeert zich eveneens aan de geldende privacywetgeving voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens van de Klant. De geldende privacyverklaring is terug te vinden op de website van De Fakkel.
Artikel 17: Intellectueel eigendom
Het concept, de methode, de inhoud van het Online Platform en de website, alsook de op het Online Platform en de website afgebeelde merken, logo’s, handelsnamen, illustraties, de paginavormgeving, de ter beschikking gestelde gegevens, de teksten, beelden, alsook de in verband met het Online Platform en de website gebruikte software zijn beschermd door intellectuele eigendomsrechten die toebehoren aan De Fakkel of aan derden.
Ook alle werken, zoals handboeken, slides, draaiboeken en ander materiaal, zowel fysiek als op een duurzame drager waaronder video-opnames, waarin de inhoud, de opvatting, de aanpak en de vormgeving van het Traject wordt weergegeven, zijn beschermd door intellectuele eigendomsrechten die toebehoren aan De Fakkel of aan derden.
Elke reproductie, verspreiding, verkoop of andere exploitatie van het Traject en/of van deze gegevens, ongeacht de wijze, is strikt verboden. Dit betekent dat de Klant het materiaal niet mag kopiëren noch op enigerlei andere wijze mag verspreiden. De Klant mag wel met het materiaal werken, het inzetten voor het welzijn van zichzelf.
De Klant verbindt er zich toe zich te onthouden van elke inbreuk op de intellectuele eigendomsrechten van De Fakkel of de rechthoudende derden. Tenzij anders vermeld is het opslaan van video’s van het Online Platform of van aanverwante diensten verboden. Dit betekent concreet dat de Klant het materiaal dat hem ter beschikking gesteld wordt als Klant via de website of het Online Platform niet verder mag verspreiden.
De Klant verbindt er zich toe geen audio- of video-opnames te maken van Sessies. Het is niet alleen verboden opnames te maken omwille van de intellectuele rechten van De Fakkel, ook omwille van de wetgeving rond privacy en verwerking van persoonsgegevens.
De Fakkel verbindt er zich toe zelf opnames te maken die voldoen aan de GDPR reglementering en deze worden, indien mogelijk, opportuun en binnen de belangen van alle betrokkenen, ter beschikking gesteld van de Klant. Opnames mogen hoe dan ook niet doorgegeven worden, ze blijven eigendom van De Fakkel die beslist over de verspreiding ervan.
Bij elke vastgestelde inbreuk op deze bepaling is de Klant aan De Fakkel een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 1.000 EUR per inbreuk, onverminderd het recht van De Fakkel om een hogere schadevergoeding te vorderen indien zij daartoe het bewijs levert.
Artikel 18: Aflijning – splitsbaarheid – onafhankelijkheid van de bepalingen
Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig of gedeeltelijk onwettig, nietig of onafdwingbaar zouden worden verklaard, zou de betreffende bepaling (of het deel ervan) geen deel meer uitmaken van de huidige algemene voorwaarden.
De wettigheid, geldigheid of afdwingbaarheid van de andere bepalingen van de huidige algemene voorwaarden (of het deel van de bepaling) blijven behouden en blijven bindend tussen de Klant en De Fakkel. Als dit gebeurt, verbinden partijen zich ertoe te goeder trouw te onderhandelen om de onwettige, nietige of onafdwingbare bepaling te vervangen door een wettige, geldige en afdwingbare bepaling die zoveel als mogelijk aansluit bij de originele bedoeling van de partijen.
Artikel 19: Toepasselijk recht en geschillen
Enkel het Belgisch recht is van toepassing.
De rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waar de zetel van De Fakkel is gelegen, zijn bevoegd.